20241126_HappyHR-195_NEW
Spis treści

    Ósma edycja badania „Szczęście w pracy Polaków”. Jesteśmy coraz bardziej, czy mniej szczęśliwi?

    Czy Polki i Polacy są szczęśliwi w swojej pracy i byliby gotowi ją polecać? Co najbardziej wpływa na poziom szczęścia pracowniczek i pracowników? Wyniki najnowszej 8. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”, które przygotowaliśmy wspólnie z No Fluff Jobs, mówią wprost: z roku na rok spada zadowolenie z pracy. 

     

    W 2024 roku poziom szczęścia Polek i Polaków w pracy wyniósł 5,8 w 10-punktowej skali – rok temu było to 6,8. Najważniejszym czynnikiem, jak co roku, okazało się wynagrodzenie (wskazało je 86,3% badanych). Na kolejnych pozycjach znalazły się: poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania work-life balance oraz praca zdalna. Spadło natomiast znaczenie relacji z przełożonymi i możliwości rozwoju. Z badania wynika również, że bardziej szczęśliwe w swojej pracy czują się osoby, które mają stabilną sytuację zawodową. 

     

    Zarobki nadal bardzo ważne

     

    Za najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86% badanych uznało dobre wynagrodzenie. Co to oznacza? Najwyższy odsetek ankietowanych (44 %) jako najbardziej pożądany poziom zarobków wskazuje przedział od 7 tys. do 12 tys. zł netto. Jednocześnie najwięcej badanych, czyli ⅓, zarabia między 4,5 tys. a 7 tys. zł netto. 

     

    - Gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników. Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna, czy elastyczne godziny pracy – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs – polskiego portalu z ogłoszeniami, który od 10 lat ułatwia kandydatom i kandydatkom znalezienie pracy dopasowanej do ich oczekiwań finansowych, współautora raportu. 


    Zatrudnieni przywiązują coraz większą wagę do work-life balance

     

    W porównaniu z wynikami badania z ubiegłego roku, w 2024 roku widać wyraźny wzrost świadomości wartości wykonywanej pracy i work-life balance. W 2023 r. na pierwszym miejscu znalazło się dobre wynagrodzenie, dalej: współpracownicy, na których można liczyć, przyjazna atmosfera pracy, relacje z przełożonymi i możliwości rozwoju. W tym roku, wśród najważniejszych czynników wpływających na szczęście w pracy, oprócz wynagrodzenia są: poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej.

     

    - Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników – zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm. Tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca – mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, współautorka badania.


    Co sprawia, że chcemy polecać swoją pracę?

     

    Z tegorocznego badania wynika, że bardzo spadł odsetek osób skłonnych do polecenia swojej pracy – z 31% do 19%. Najczęściej wskazywanym elementem wymagającym poprawy, by pracowniczki i pracownicy chcieli polecać swoją pracę, od lat pozostaje wynagrodzenie (wskazało je 51% ankietowanych). Dalsze miejsca zajęły możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 41%). 


    Z kolei głównymi elementami zachęcającymi badanych do polecania swojej pracy są: oferowany wymiar pracy zdalnej (47%), elastyczne godziny pracy (46%) oraz możliwość zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (45%). Czwarte miejsce zajęła przyjazna atmosfera w pracy (44%), a piąte współpracownicy, na których można liczyć (42%) – co ciekawe, w 2023 roku ten aspekt znalazł się na najwyższej pozycji, osiągając 56% wskazań. Dopiero szóste miejsce zajęło dobre wynagrodzenie (37%).

     

    - Tworzenie szczęścia w miejscu pracy to złożone zadanie, i chociaż dobre wynagrodzenie odgrywa istotną rolę, nie jest to jedyny czynnik wpływający na satysfakcję pracowników. Wynagrodzenie musi być nie tylko konkurencyjne, ale także postrzegane jako sprawiedliwe i zasłużone. Musi też być połączone z możliwościami rozwoju i wspierającym środowiskiem pracy, aby stworzyć prawdziwe szczęście w pracy – mówi Paweł Jemioł, dyrektor pionu operacji w Grupie Nordea, która jest partnerem raportu. 



    Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostało zrealizowane na próbie 1016 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które w większości pracują obecnie w dużych miastach.

     

    Zobacz także raporty z poprzednich lat: 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023.

     

    Chcesz otrzymać pełen raport „Szczęście w pracy Polaków 2024”? Pobierz go poniżej!

     

    Obraz pokazuje panel dyskusyjny na scenie. Sześć osób siedzi na krzesłach, biorąc udział w dyskusji. Za nimi znajduje się duży ekran wyświetlający informacje o wydarzeniu.Obraz przedstawia grupę czterech kobiet stojących wokół stołu, na którym leżą różne przedmioty. Na stole znajduje się znak z napisem EXIT.Na pierwszym planie zdjecia widać dwie kobiety, które siedzą na widowni. Jedna z nich w koszuli w czerwone paski pokazuje na coś palcem.Obraz przedstawia grupę ludzi siedzących na widowni. Uczestnicy mają na sobie identyfikatory z napisem Obraz przedstawia profesjonalne wydarzenie lub konferencję z wieloma stoiskami i uczestnikami angażującymi się w rozmowy. Stoiska mają banery z nazwami firm i informacjami.Na zdjęciu uśmiechnięty mężczyzna w ciemnym garniturze i białej koszuli. Mężczyzna stoi przy czarnym okrągłym stole i ma na szyi zawieszony zielony identyfikator.Na zdjęciu Natalia Bogdan w zielonym garniturze, która rozmawia z dwoma kobietami. W tle widać innych ludzi.Zdjęcie przedstawia cztery uśmiechnięte i kobiety i jednego mężczyznę. Wszyscy mają na szyjach zielone identyfikatory. W tle widać napis ,,HappyHR''.Na zdjęciu grupa ludzi znajdująca się przy wejściu. Dwie kobiety znajdujące się na pierwszym planie trzymają broszury i mają na szyjach identyfikatory.Zdjęcie przedstawia uśmiechniętą Natalię Bogdan, która wita się z mężczyzną w szarej marynarce i czarnej koszuli.Obraz przedstawia dwie kobiety zaangażowane w rozmowę przy stoisku. Tło jest przeważnie czerwone z białym tekstem w języku polskim.Zdjęcie przedstawia mężczyznę i kobietę rozmawiających przy okrągłym, czarnym stole, na którym znajdują się dwie białe filiżanki. Obraz przedstawia dwóch mężczyzn w zielonych swetrach i kobietę z jasnym swetrze, którzy stoją i rozmawiają przed banerem promocyjnym firmy Staffly.Obraz przedstawia kobiety stojące przy stoisku, prowadzącą rozmowę. Kobieta przy stoisku ma na sobie marynarkę w kratę i zieloną smycz z identyfikatorem.Obraz przedstawia dwóch mężczyzn siedzących przy okrągłym stoliku, zaangażowanych w rozmowę. Na stoliku znajduje się monitor komputerowy z wyświetloną kolorową interfejsem oraz kilka przedmiotów.Obraz przedstawia trzy kobiety siedzące przy okrągłym stoliku, zaangażowane w rozmowę. Na stoliku stoją trzy białe filiżanki i spodki, a także notatnik. Jedna z kobiet ma na sobie biały sweter i zegarNa zdjęciu dwie uśmiechnięte kobiety, które ubrane są w eleganckie stroje. Kobiety mają na szyjach zawieszone zielone identyfikatory.Obraz przedstawia grupę czterech kobiet stojących wokół stołu, na którym leżą różne przedmioty. Na stole znajduje się znak z napisem Obraz przedstawia trzy kobiety stojące za ladą i patrzące na ekran komputera. Kobiety są ubrane w biznesowe stroje.Obraz przedstawia cztery uśmiechnięte kobiety, które stoją za stołem.  Każda kobieta ma na sobie identyfikator z zieloną smyczą. Na stole przed nimi znajduje się kilka przedmiotów, w tym pudełko z zieObraz przedstawia grupę ludzi na konferencji lub targach. Stoi tam stoisko z piramidą żółtych kubków, na których widoczne jest logo. Za stołem stoją mężczyźni, którzy angażuje się w rozmowę z dwiema kObraz przedstawia grupę ludzi na wydarzeniu biznesowym. Kilka osób prowadzi rozmowy, stojąc przy stoiskach lub ekspozycjach. Stoiska mają banery z tekstem, w tym „hrappka.pl” i „symf HR”.Na zdjęciu uśmiechnięta Natalia Bogdan ubrana w zielony garnitur, która mówi przez mikrofon. Obraz pokazuje osobę trzymającą dwa smartfony, z których każdy wyświetla zdjęcie dwóch ludzi stojących przed zielonym tłem z napisem Obraz przedstawia grupę ludzi uczestniczących w profesjonalnym wydarzeniu lub konferencji, rozmawiających przy różnych stoiskach. Stoiska mają banery i ekspozycje od różnych firm.Obraz przedstawia trzy kobiety siedzące wokół małego, okrągłego stolika, zaangażowane w rozmowę. Na stoliku z czarnym obrusem znajdują się białe filiżanki z kawą i spodki.Obraz przedstawia grupę ludzi robiących selfie. Stoją blisko siebie, a jedna osoba trzyma smartfon, aby zrobić zdjęcie. Każda osoba ma przypięty identyfikator HappyHR. Na zdjęciu kobieta ubrana na czarno, która przemawia do mikrofonu i gestykuluje. Obraz przedstawia prezentację w sali konferencyjnej. Na dużym ekranie wyświetlany jest slajd z tytułem „HAPPINESS” na górze.Na zdjęciu cztery kobiety ubrane w eleganckie stroje, które stoją przy okrągłym stoliku.Obraz przedstawia prezentację w sali konferencyjnej. Na slajdzie, który jest prezentowany, znajduje się tytuł „The Nordic Art of Happy”.Na zdjęciu uśmiechnięta Natalia Bogdan ubrana w zielony garnitur oraz dwóch mężczyzn stojących obok niej.Na obrazie znajdują się dwie kobiety ubrane elegancko i mężczyzna w eleganckim garniturze. Jedna z kobiet mówi przez mikrofon.Zdjęcie przedstawia mężczyznę w granatowym garniturze i białej koszuli, który mów przez mikrofon. Z tyłu za nim można dostrzec napis IKEA.Na obrazie widoczna jest grupa osób rozmawiająca wokół wysokiego stolika na profesjonalnym wydarzeniu lub konferencji. W tle znajduje się baner z logo i nazwą Na zdjęciu znajdują się trzy kobiety, które są odwrócone tyłem do kamery. Mają przed sobą sztalugi, na których malują.Na zdjęciu uśmiechnięta Natalia Bogdan w zielonej marynarce i kobieta w marynarce w kratkę. Obie kobiety trzymają Voucher na udział w 5 edycji RekruMasters.Obraz przedstawia grupę ludzi przy stoisku lub na stanowisku wystawienniczym. Na stoisku znajduje się baner z napisem Na pierwszym planie widoczna uśmiechnięta kobieta w eleganckim stroju, która trzyma książkę ,,Biblia Rekrutacji''. Tło jest zamazane, ale można zobaczyć inne uśmiechnięte kobiety.Na zdjęciu znajdują się dwie kobiety zaangażowane w zajęcia artystyczne. Stoją koło stołu, który jest wypełniony materiałami artystycznymi. Na zdjęciu widzimy trzy kobiety, które są na konferencji ,,HappyHR''. Kobiety ubrane są w stroje formalne z zielonymi identyfikatorami na szyi. Na zdjęciu widzimy trzy kobiety pozujące na tle jasnozielonej ścianki z dużym napisem „HappyHR” oraz logotypami „JobHouse”. Kobiety mają na sobie identyfikatory na smyczach z napisem „HappyHR”.Na zdjęciu znajduje się duża grupa osób pozujących do wspólnego zdjęcia podczas wydarzenia „HappyHR”. Uczestnicy stoją na tle ekranu z napisem „Witamy na HappyHR”. Na zdjęciu znajduje się młoda kobieta z kręconymi, jasnobrązowymi włosami, siedząca przy okrągłym stole. Ubrana jest w szarą marynarkę i czarny top. Na szyi ma widoczny złoty naszyjnik z literą „K”.
    Wstecz
    Umów się na bezpłatną konsultację dla biznesu

    Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.

    Skontaktuj się z nami
    Umów_się_na_bezpłatną_konsultację_dla_biznesu
    Aktualności
    X