Teraz możemy to sprawdzić! Właśnie ukazał się najnowszy raport Szczęście w pracy Polaków, który przygotowaliśmy wspólnie z Great Digital. Już od 5 lat badamy poziom zadowolenia z pracy w Polsce. Tegoroczne wyniki są szczególnie ciekawe, pokazują bowiem, jak ostatni rok pandemii wpłynął na nasze szczęście w pracy.
Podstawowy wskaźnik, czyli tytułowe szczęście w pracy, respondenci określali w dziesięciostopniowej skali. W tym roku poziom szczęścia osiągnął 7,9, co oznacza duży wzrost względem ubiegłego roku (6,8). Wynik może zaskakiwać, pokazuje on bowiem, że w trakcie trwania pandemii bardziej polubiliśmy swoją pracę!
Znacznych zmian nie można jednak zauważyć w kontekście czynników, które wpływają na poziom szczęścia. Do najważniejszych z nich niezmiennie należą cztery kluczowe wskaźniki: dobre wynagrodzenie (87% badanych), relacje z przełożonym (77%), przyjazna atmosfera w pracy (75%) oraz poczucie sensu wykonywanych obowiązków zawodowych (73%). Należy dostrzec, że wszystkie te czynniki mają niemal tak samo duże znaczenie, więc warto patrzeć na nie globalnie.
– Z zaciekawieniem obserwuję coroczne wyniki raportu i zastanawiam się, kiedy nastąpi „przechylenie” w stronę prawdziwego szczęścia w pracy – komentuje Katarzyna Oracz, certyfikowana Dyrektor ds. Szczęścia, twórczyni i pomysłodawczyni ogólnopolskiego projektu More Happiness, konsultantka w obszarze tworzenia szczęśliwych miejsc pracy. – Pierwsze miejsce od pięciu lat zajmuje wynagrodzenie. Jest ono wskazywane jako kluczowy czynnik determinujący poziom naszego szczęścia w organizacji. Jako osoba zawodowo zajmująca się szczęściem w pracy, wiem, że są pracownicy, którzy zarabiają „krocie”, a poczucia spełnienia, sensu i szczęścia wciąż im brak.
Równie ciekawych danych dostarcza segment poświęcony wpływowi pracy zdalnej na poczucie zadowolenia pracowników – aż 64% badanych uważa, że wymiar oferowanej pracy zdalnej ma bardzo duży lub duży wpływ na ich poczucie szczęścia, a 58%, że wymiar oferowanej pracy zdalnej pomaga w byciu szczęśliwym.
– Wyniki badania wyraźnie pokazują, że pracownicy chcą i potrzebują pracy zdalnej – uważa Adrian Wolak, CEO TRAFFIT. – Ponad 70% niezadowolonych pracowników nie ma możliwości w ogóle pracować zdalnie lub mają taką możliwość tylko przez kilka dni w miesiącu. Jest to wyraźny sygnał dla pracodawców: jeśli chcecie zatrzymać swoich pracowników, praca zdalna w sensownym wymiarze musi być dostępna.
Interesujący jest także wzrost odsetka pracowników, którzy poleciliby swoją pracę. W ubiegłym roku jedynie 26% respondentów było gotowych zarekomendować swoje miejsce pracy, w tym roku jest to już 33%. Można zauważyć też zmiany, jeśli chodzi o konkretne elementy pracy, które wpływają na jej polecanie. Na pierwszym miejscu nadal jest przyjazna atmosfera w pracy (52% w tym roku, 49% w 2020), jednak czynnik, który w ubiegłym roku był na drugim miejscu – możliwość pracy zdalnej (49% w 2020) w tym roku za kluczowy uważa jedynie 36%. Może to wynikać z faktu, że w 2021 praca zdalna jest już bardziej powszechnym standardem, niż było to w 2020. Nadal cenione jest wysokie wynagrodzenie (51% w 2021 vs 46% w 2020) oraz dobre relacje ze współpracownikami (45% zarówno w 2020, jak i w 2021). Struktura i hierarchia tych wskaźników to nieocenione źródło wiedzy dla pracodawców, którym zależy na budowaniu efektywnego zespołu, chociaż raport nie jest skierowany wyłącznie do nich.
– Badanie „Szczęście w pracy Polaków” kierujemy zarówno do pracowników, jak i do pracodawców. Dla tej pierwszej grupy to okazja, by zastanowić się, na ile obecne miejsce pracy daje im satysfakcję i spełnia ich oczekiwania. Z kolei dla pracodawców wiedza o preferencjach oraz celach zawodowych pracowników pozwoli budować efektywne zespoły, a w dalszej perspektywie zatrzymać na dłużej osoby cenne dla firmy – mówi Natalia Bogdan, Prezeska Jobhouse, Ekspertka ds. rynku pracy. Mam nadzieję, że raport zwróci uwagę pracodawców na aspekty pracy, jakim warto przyjrzeć się bliżej, jeśli chcą, aby ich pracownicy mogli czuć się w pracy szczęśliwi i chcieli ją polecać. – dodaje Marta Pawlak-Dobrzańska, Założyciel/Strateg i Analityk HR w Great Digital.
Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostało zrealizowane na próbie n=942 osób z wykształceniem średnim i wyższym, którzy obecnie pracują, w większości w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 4-30 września 2021 roku za pomocą ankiety online.
Raport „Szczęście w pracy Polaków” 2020
Raport „Szczęście w pracy Polaków” 2019
Raport „Szczęście w pracy Polaków” 2018
Raport „Szczęście w pracy Polaków” 2017
Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.