Dress code: jak ubrać się na rozmowę o pracę?

Dress code: jak ubrać się na rozmowę o pracę?

Czy strój podczas rozmowy rekrutacyjnej, zarówno offline jak i online, ma znaczenie? Zastanawiacie się co wypada, jaki zestaw ubrań przygotować? Praca zdalna w wielu firmach zmieniła podejście do dress code’u, nie zmieniła natomiast podejścia do rozmów o pracę. Twój wizerunek jest tak samo ważny na rozmowie w biurze, jak i online, a przysłowie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” nie odeszło do lamusa.

 

Jak zatem ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną? Nasza Ola, Specjalistka ds. Rekrutacji podzieliła się swoim doświadczeniem i przygotowała dla Was kilka cennych wskazówek.

 

W obecnych procesach rekrutacyjnych, które prowadzę na bardzo różne stanowiska: inżynierskie, finansowe, administracyjne, informatyczne, produkcyjne itd., kandydaci przykładają coraz mniejszą uwagę do autoprezentacji. Nierzadko zdarzało mi się rozmawiać z potencjalnym kandydatem, który ubrany był tak jakby dopiero co wstał z łóżka lub zakończył generalne porządki w piwnicy. Strój był niechlujny, pognieciony i nie zawsze czysty. Do tego nieogarnięte czy tłuste włosy, znaczny zarost w przypadku mężczyzn.

 

Nie jestem rekruterem, który wymaga tzw. garsonki lub garnituru z białą koszulą i krawatem – to już nawet nieaktualne trendy i też zaznaczę, że nie pasują do każdej branży zawodowej. Dziwnie wyglądałby kierowca dostawczaka ubrany na rozmowę w garniak, lakierki itd. – na pewno zapulsowałby za starania i okazanie szacunku, ale w tej branży nie trzeba się aż tak elegancko ubierać.

 

Można oczywiście się spierać – czy wygląd jest ważny. Wygląd NIE, ale AUTOPREZENTACJA, dostosowanie stroju do branży i stanowiska, schludność – już TAK.

 

Dress code wpływa na jakość wrażenia jakie Ty, jako kandydat do pracy robisz na rozmówcy – w zakresie wzbudzenia zaufania, profesjonalizmu, odpowiedzialnego podejścia do pracy, wiarygodności. Ubiór powinien być Twoją wizytówką i adekwatny do branży. Na pewno czysty, zadbany i skromny, a ubrania wyprasowane.

 

Skoro otrzymałeś zaproszenie na rozmowę o pracę, to Twoje CV już zrobiło pozytywne wrażenie, warto abyś je teraz potwierdził swoją osobą. Zadbaj więc o to, aby Twój wizerunek był pozytywny.

 

Jak wielokrotnie wspominałam, ubiór powinien być dopasowany do branży, np. w IT niemile widziany jest pełen strój formalny, natomiast w pracy w banku jest on wręcz pożądany. W branżach bardziej marketingowych czy kreatywnych można postawić na kolor i wyrażenie własnej osobowości. Natomiast w branżach z tzw. uniformem warto postawić na klasykę, stonowane kolory. Stój ma być dostosowany do sytuacji.

 

Jeśli nie wiesz jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną wybierz stój neutralny - casual business. Jest to mniej formalny strój biznesowy, coś w rodzaju sportowej elegancji. Kobieta może założyć bluzkę gładką lub w delikatny wzorek i marynarkę, spodnie materiałowe lub spódnicę do kolan, buty z zakrytymi palcami i piętami, bez wysokiego obcasa. Koniecznie rajstopy cieliste lub w przypadku upałów skorzystać np. z tzw. rajstop w sprayu. Mężczyzna zawsze dobrze będzie wyglądał w ciemnej lub jasnej koszuli czy nawet koszulce polo i w marynarce, do tego spodnie typu chinosy i pełne półbuty. Tego typu stroje są wygodne i pasują na każdą okazję.

 

 

Co zatem jest na miejscu, a jakie trendy są już passe?

 

Ważne i wciąż aktualne:

- czystość

- schludność

- prostota i skromna elegancja

- umyte, suche i ułożone w prostą fryzurę włosy

- w przypadku mężczyzn twarz ogolona lub z zadbanym zarostem

- w przypadku kobiet makijaż delikatny i dyskretny

- biżuteria umiarkowana i skromna

- marynarka

- chinosy lub gładkie spodnie

- spódnica ołówkowa lub innego rodzaju do kolan

- sukienka jednolita

- bluzka w skromne wzorki

- koszula

- półbuty kryte, baleriny, botki

- niski obcas

 

Trendy, która są już passe:

- brudne i nieuczesane włosy lub wymyślne wręcz ślubne fryzury

- zaniedbany zarost

- pomięte podkoszulki

- mocny, wyrazisty i kolorowy makijaż

- jaskrawe, długie paznokcie

- nadmiar biżuterii zarówno u Pań jak i u Panów (duże kolczyki, hałasujące bransolety, duże i widoczne łańcuchy, sygnety, pierścionki na każdym palcu)

- trampki, klapki plażowe, neonowe obuwie, trapery, szpilki na niebotycznym obcasie

- mini lub maxi spódnica

- szorty, krótkie spodenki, dżinsy, przezroczystości,

- gołe ramiona, odsłonięty tors, widoczny biust, odsłonięty pępek

- bluzy

 

Jeśli w firmie nie jest wymagany dress code, wystarczy zachować wymienione zasady smart casual/casual business - lepiej się ubrać bardziej elegancko niż niechlujnie.

 

Przykłady odpowiedniego ubioru dla branży:

- kierowca, budowlaniec, sprzedawca, kasjer, pracownik centrum handlowego – casual dress code np. jednolita koszula w kolorze lub ciemna, mogą też występować drobne wzorki, długi rękaw, gładkie spodnie lub dżinsy (ale bez dziur i innych udziwnień), czyste półbuty lub obuwie sportowe.

Kobiety mogą ubrać dżinsy lub gładkie, długie spodnie, koszulkę i marynarkę, półbuty lub gładką, jednolitą kryjącą ramiona sukienkę o długości do kolan, kryte balerinki.

 

- informatyk – sportowa elegancja jak najbardziej mile widziana – sprawdzi się tu sportowa marynarka, koszulka z nadrukiem branżowym, gładkie spodnie lub dżinsy, a nawet trampki.

 

- fotograf, grafik, specjalista ds. PR, marketingu – w przypadku kobiet garnitur nowoczesny w kolorze np. zieleni czemu nie, mężczyźnie też będzie dobrze w strojach wyżej wymienionych casual dress code.

 

- analityk finansowy, doradca podatkowy, notariusz, prawnik – tu już stawiamy na business dress code, czyli nowoczesny garnitur zarówno dla kobiet i mężczyzn, jasna koszula, lub gładka i kolorowa, eleganckie półbuty.

 

- opiekunka osób starszych, niania, inżynier, sprzedawca samochodów – unisex casual dress code.

 

 

Wstecz
Umów się na bezpłatną konsultację dla biznesu

Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.

Skontaktuj się z nami
Umów_się_na_bezpłatną_konsultację_dla_biznesu
Aktualności
X