9 lutego w Warszawie odbyła się kolejna edycja TAKE OFF, tym razem poświęcona zagadnieniu kadr w branży lotniczej. TAKE OFF to cykliczne wydarzenie stanowiące połączenie dyskusji i prelekcji na tematy powiązane z szeroko rozumianym rynkiem lotniczym, połączone ze wspólnym śniadaniem uczestników. Zebranych gości powitał zarząd Welcome Airport Services – Jakub Kluziński i Marcin Osowski. W zagadnienie omawiane na spotkaniu wprowadził gości krótki film z udziałem Stanisława Wojtery, prezesa PPL oraz Mikołaja Wilda, prezesa CPK.
Głównym punktem Take Off była dyskusja panelowa, poprowadzona przez Marcina Osowskiego. Głos zabrały ekspertki: Natalia Bogdan – agencja Jobhouse, Agnieszka Kopińska – CPK, Anna Kwasiborska – Politechnika Warszawska i Magdalena Zalewska – Polish Airports Academy (grupa PPL), które poruszyły problematykę pozyskiwania, kształcenia i utrzymania kadr w branży lotniczej.
– Rynek pracy w 2023 roku w dalszym ciągu będzie dużym wyzwaniem dla pracodawców, zwłaszcza dla tych, którzy szukają pracowników niższego szczebla. Już w zeszłym roku rekrutacja pracowników była dużym wyzwaniem, w tym może być to jeszcze trudniejsze. Pracodawcy, aby przyciągnąć kandydatów do swoich organizacji muszą oferować konkurencyjne wynagrodzenie, ale nie zapominać także o innych, pozamaterialnych korzyściach swojej oferty. CPK to bardzo ciekawy, rozwojowy i prestiżowy projekt. Może przyciągnąć wielu utalentowanych ludzi do podjęcia pracy w branży lotniczej – powiedziała Natalia Bogdan, prezes zarządu agencji Jobhouse.
– Obecne młode pokolenie, mówiąc szczególnie o studentach, którzy kształcą się w obszarze lotnictwa, na pewno oczekują odpowiedniego poziomu praktyk i właściwego poziomu zaprezentowania swoich umiejętności podczas pracy zawodowego. Pracodawcy powinni też uwzględniać odpowiedni poziom wynagrodzenie za taką pracę. Zainteresowanie studentów i młodzieży, jeśli chodzi o pracę w branży lotniczej, jest bardzo duże. Przedstawiciele podmiotów lotniczych wskazują nam, w jakim kierunku powinno podążać kształcenie. Potrzebna jest ścisła współpraca między podmiotami lotniczymi, aby uzupełnić luki w zatrudnieniu. Bez praktyk i staży dla studentów i uczniów nie będzie możliwości pozyskania przez podmioty lotnicze doświadczonych pracowników – dodała Anna Kwasiborska, adiunkt w Zakładzie Inżynierii Transportu Lotniczego, Politechnika Warszawska.
– Pandemia miała ogromny wpływ na zatrudnienie w naszej branży, lotniska stały, ruch lotniczy zamarł. Zostały zamrożone również procesy rekrutacyjne. Ta niestabilna sytuacja w procesach zatrudnienia przełożyła się na problemy z pozyskiwaniem pracowników po dość szybkim zwiększeniu ruchu lotniczego w ubiegłym roku.. Wyzwaniem na dziś jest długi proces zatrudnienia na lotniskach. Przejście przez wszystkie procedury może zniechęcić kandydata. Nie znam innej branży, w której wymaga się tak dużo od kandydata. Szkolenia, procedury, regulaminy. Oczywiście jesteśmy infrastrukturą krytyczną więc wiele zapisów służy bezpieczeństwu- to zrozumiałe. Obecnie samym wyzwaniem nie jest tylko rekrutacja ale moim zdaniem najważniejsze jest utrzymanie pracownika i pozyskiwanie kolejnych w taki sposób, aby chcieli związać się z nami na lata. Ponieważ żyjemy w czasach VUCA, które są niepewne i nieprzewidywalne, istotne jest budowanie takiej kultury organizacji i takiego wsparcia pracowników, żeby chcieli zostać z nami w miejscu pracy. Potrzebna jest wewnętrzna współpraca w organizacji do pozyskania i utrzymania pracowników. W lotnisku można się zakochać, w lotnictwie można się zakochać i na takich pracowników liczymy i takich pracowników chcemy – podkreśliła Magdalena Zalewska, Dyrektor Wykonawczy – Prokurent, Polish Airports Academy (grupa PPL).
– Szkoły potrzebują programu nauczania zgodnego z zapotrzebowaniem przyszłych pracodawców. Przez lata uczniowie w większym stopniu dążyli do podjęcia edukacji w liceach ogólnokształcących niż w technikach i szkołach zawodowych. To właśnie dlatego teraz mamy deficyt absolwentów z wykształceniem technicznym, którzy posiadaliby praktyczne umiejętności i mieli odpowiednie uprawnienia do wykonywania zawodu. Kluczem dla rozwiązania problemu kadrowego jest kształcenie od podstaw i zwiększenie wśród młodzieży i ich rodziców świadomości tego, że branża lotnicza potrzebuje pracowników i ma im bardzo wiele do zaoferowania. Obecnie projekt CPK jest już na etapie zaawansowanych prac przygotowawczych i projektowych. Żeby zaprojektować i wybudować lotniczy port przesiadkowy i sieć nowych linii kolejowych potrzebujemy m.in. inżynierów, architektów, informatyków, prawników, ekspertów od zarządzania projektami, zamówień, finansowania inwestycji, pozyskiwania środków UE. Eksperci są dla nas absolutnie kluczowi, ale pod kątem rekrutacji rozmawiamy też ze środowiskiem akademickim. Pozytywny wpływ inwestycji CPK na rynek pracy będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym, jak też na operacyjnym – podsumowała Agnieszka Kopińska, dyrektor HR, CPK.
Spotkanie zakończyła ożywiona dyskusja, z sali padło wiele pytań, które świadczyły o ogromnym zainteresowaniu tematem czwartej edycji Take Off.
Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.