Jeśli zależy Ci na tym, aby skierować swój rozwój zawodowy na właściwie tory, powinieneś zarządzać nim w sposób świadomy. Odnosi się to szczególnie do analizowania i selekcjonowania miejsc, do których zamierzasz wysłać swoją aplikację. Należy kierować się tu zasadą, że lepiej wysłać mniej CV, ale w sprawdzone miejsca. Zaoszczędzisz dzięki temu mnóstwo czasu i najprawdopodobniej nerwów.
W jaki sposób powinieneś weryfikować napotkane oferty? Oto kluczowe elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę:
1. Miejsce, w którym umieszczono ogłoszenie
Najlepiej, gdybyś skupiał się głównie na ofertach zamieszczanych na oficjalnych portalach pracy. Dzięki temu zyskujesz pewność, że zostały one wcześniej zweryfikowane i pochodzą od wiarygodnych pracodawców. Jeśli jednak trafisz na propozycję współpracy, która pochodzi z mniej renomowanej strony, podchodź do niej bardziej uważniej, a już szczególnie, jeśli dotyczy ona pracy za granicą.
2. Kto zamieścił ofertę
Nie skreślaj danej oferty od razu, jeśli nie podano w niej konkretnej nazwy firmy. Bywa, że pracodawca poszukuje kogoś na jeszcze obsadzone stanowisko i nie chce, aby do obecnego pracownika dotarła ta informacja. Zwróć jednak uwagę, czy ogłoszenie wstawiła agencja pracy, osoba prywatna, czy właśnie firma. Jeśli udostępniono informacje na temat miejsca pracy albo stronę internetową – sprawdź je. Unikaj natomiast ogłoszeń wstawianych przez osoby prywatne o dziwnych adresach mailowych i niekompletnych danych kontaktowych (lub ich braku).
3. Forma i treść ogłoszenia
Oferta powinna być napisana konkretnie i przejrzyście, z jasno ujętymi obowiązkami i wymaganiami na określone stanowisko. Jeżeli już na wstępie napotykasz obietnice łatwego zarobku i bardzo krótko, wręcz ogólnikowo ujęte informacje, jest duże prawdopodobieństwo, że ogłoszenie nie należy do wiarygodnych i lepiej poszukać innego.
4. Sposób przeprowadzania rekrutacji
W wiarygodnych ofertach zazwyczaj opisany jest cały proces rekrutacji już od momentu przesłania przez Ciebie CV. Jeśli obejmuje on więcej niż jeden etap, taka informacja powinna być zawarta. Jeżeli natomiast trafisz na akapit mówiący o konieczności podawania swoich danych osobowych wykraczających poza imię, nazwisko i dane kontaktowe, powinno to obudzić Twoją czujność. To samo tyczy się próśb o wcześniejsze wpłaty na konto w celu wzięcia udziału w rekrutacji. Taka oferta to oszustwo.
5. Jak często oferta się powtarza
Przed wysłaniem swojego CV warto, żebyś sprawdził, jak często interesująca Cię oferta pojawia się na portalach. Jeżeli powtarza się co najmniej kilkukrotnie, najprawdopodobniej na tym stanowisku występuje duża rotacja pracowników, a to powód to głębszego zastanowienia się nad tym, czy aby na pewno chcemy na nie aplikować. Może być też tak, że samo stanowisko nie jest tak atrakcyjne, jak na początku się wydawało i musiałbyś ponownie szukać nowej pracy.
Z pewnością te wskazówki pomogą Ci w szybszym zweryfikowaniu, czy warto zainteresować się daną ofertą. Teraz selekcja ogłoszeń o pracę powinna być dla Ciebie już o wiele łatwiejsza.
Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.