Mężczyzna odchodzący z pracy z kartonem rzeczy osobistych
Spis treści

    Jak odejść z pracy z klasą?

    Już niemal zapomnieliśmy o systemie, w jakim pracowali nasi rodzice, gdy pierwsza praca często była ostatnią, a kilkudziesięcioletni staż w jednej firmie nikogo nie dziwił. Teraz jest to rzadkość. Na dynamicznie rozwijającym się rynku pracownika mało kto wiąże się z jedną firmą na całe życie, a zmiana pracy co kilka lat – to norma. Warto zatem zawczasu wiedzieć, jak kulturalnie i elegancko pożegnać się z dotychczasowym pracodawcą, aby pozostawić po sobie dobre wspomnienia.

     

    Decydując się na skorzystanie z propozycji lepiej płatnej i ciekawszej pracy, w byłej firmie zwykle czeka nas okres wypowiedzenia, podczas którego, będąc człowiekiem kulturalnym i znającym zasady etykiety biznesowej, powinniśmy wykonać kilka niezbędnych czynności. Przede wszystkim – poinformować przełożonego o swoich planach i nie zostawiać tego na ostatnią chwilę, aby szef w międzyczasie zdążył znaleźć nowego pracownika na dane stanowisko lub wyznaczyć zastępstwo. Jest to niezwykle istotne dla zachowania płynności działań i bieżącej realizacji projektów.


    ODEJŚĆ Z PRACY TRZEBA UMIEĆ

     

    Dobrze jest, gdy w okresie wypowiedzenia możemy przekazać określonej osobie swoje obowiązki, pomóc jej wdrożyć się w realizowane przez nas dotychczas zadania, a także podzielić się swoim doświadczeniem i wypracowanymi metodami ułatwiającymi pracę. Jeśli jednak nie możemy zrobić tego osobiście, powinniśmy na tyle, na ile jest to możliwe, dokończyć rozpoczęte projekty, pozostawić swoje stanowisko pracy i wszystkie dokumenty w idealnym porządku, przygotować spis spraw najistotniejszych, ewentualnych tematów do skończenia, listę haseł dostępowych i kodów, a także uporządkować dane w komputerze oraz wylogować się z prywatnych kont.

     

    Odchodząc z firmy nie możemy zapomnieć o pożegnaniu się z Klientami, którym warto podziękować za dotychczasową współpracę, jednocześnie informując ich otwarcie o zmianach w swoim życiu zawodowym. Powinniśmy także przekazać im kontakt do osoby zastępującej nas na dotychczasowym stanowisku. Możemy to zrobić osobiście lub mailowo, jednak zawsze należy pamiętać  o emocjonalnej wstrzemięźliwości. Zbyt wylewne tłumaczenie się ze swoich decyzji w kontaktach biznesowych może zostać odebrane jako mało profesjonalne. – mówi Natalia Bogdan, prezes naszej firmy.

     

    Pracownik z klasą, odchodząc do nowej firmy, nie odciąga od pracy swoich kolegów z dotychczasowego miejsca pracy, nie wylewa żalów, nie rozsiewa plotek i nie obgaduje byłego szefa czy współpracowników. Nie epatuje także nadmierną radością wynikającą ze zmiany pracy, ale stara się panować nad emocjami i zachowywać z szacunkiem do osób, z którymi dotychczas dane było mu współpracować.

     

    POZOSTAW PO SOBIE DOBRE WRAŻENIE

     

    Przed ostatnim wyjściem z biura warto jest spotkać się z kolegami, z którymi spędziliśmy wiele czasu i podziękować za współpracę, a jeśli chcemy zachować z nimi dalsze relacje pozazawodowe, przekazać prywatny kontakt do siebie. Na pewno miłym gestem jest przygotowanie na takie spotkanie drobnego poczęstunku, np. własnoręcznie upieczonego domowego ciasta. Dobrym pomysłem jest, aby osoby, z którymi utrzymywaliśmy w pracy bliższe kontakty czy współpracowaliśmy długo i w dobrych relacjach, w ramach pożegnania zaprosić na mniej formalne i w luźniejszej atmosferze spotkanie po pracy. Ostatnie wspólne „biurowe” wyjście na kawę czy wino na pewno pozostanie w miłych wspomnieniach wszystkich uczestników takiego spotkania.

     

    Jeśli ktoś miałby pomysł, aby ostatni raz wyjść z pracy „po angielsku”szczerze odradzam. Tego rodzaju zachowanie nie jest w dobrym tonie i na pewno nie pozostawi po nas dobrego wrażenia, a niektórzy mogą poczuć się nim wręcz urażeni. – mówi Natalia Bogdan. Dodaje: Na dynamicznym rynku pracy zmiany osobowe w firmach są na tyle częste, że nigdy nie wiemy z kim jeszcze spotkamy się w przyszłości, być może w innym miejscu pracy. Dobrze jest zatem nie palić za sobą mostów, a raczej pozostawiać po sobie miłe wspomnienia i tzw. „otwarte furtki”.

     

    Pożegnanie w pracy zazwyczaj nie jest łatwe, jeśli jednak w całej sytuacji zachowamy klasę, kulturę osobistą i spokój, z pewnością jesteśmy w stanie sobie z nim poradzić. Warto przede wszystkim zadbać o własny wizerunek, aby pozostać w dobrych wspomnieniach kolegów. Życie bowiem pisze różne scenariusze i nigdy nie wiadomo z kim sptokamy się na naszej drodze zawodowej.

     

    Wstecz
    Umów się na bezpłatną konsultację dla biznesu

    Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.

    Skontaktuj się z nami
    Umów_się_na_bezpłatną_konsultację_dla_biznesu
    Aktualności
    X