Co zrobić, gdy #szukampracy?
Spis treści

    Co zrobić, gdy #szukampracy?

    Każdy z nas choć raz był w sytuacji, gdy musiał odpowiedzieć sobie na pytanie: jak znaleźć pracę? To zadanie staje się trudniejsze w tych wyjątkowych czasach, gdy zastanawiamy się, jak znaleźć pracę w czasie pandemii. O ile na początku możemy być pełni zapału – przecież nowa praca, to nowe możliwości, o tyle z biegiem czasu zaczynamy mieć wrażenie, że samo #szukampracy na LinkedIn może nie wystarczyć. Jak więc rozplanować szukanie pracy, aby być skutecznym i nie ulegać frustracji, mimo niepowodzeń? Zapoznaj się z modelem zarządzania S.M.A.R.T., który znajdzie zastosowanie w wielu dziedzinach Twojego życia, nie tylko, gdy zajmuje Cię szukanie pracy.

    1. Dobrze skonstruowany cel to podstawa
    2. Planuj S.M.A.R.T.
    3. Czy istnieje jak porażka?

     

    Dobrze skonstruowany cel to podstawa

    Wyobraź sobie sytuację, w której szukanie pracy jest Twoim priorytetem. Wysyłanie CV na wiele różnych ogłoszeń odbywa się w generalnym chaosie. Spędzasz długie godziny na poszukiwaniach zaniedbując swój komfort psychiczny. Jednak mijają dni, a nawet tygodnie, a brak odzewu ze strony Pracodawców to reguła, a nie wyjątek. Pewnie z biegiem czasu zaczynasz się denerwować, złościć na siebie i na innych, a w końcu stwierdzasz, że szukanie pracy nie jest wcale proste. Brzmi znajomo? Nie Ty jeden/ jedna przeżywasz podobne uczucia. Dobra wiadomość jest taka, że można sobie z tym poradzić. Czasem tak jest, że to nie nasza motywacja do realizacji celu, a źle skonstruowany cel frustruje i zniechęca zamiast pchać do działania. Dobrze skonstruowany cel, który będziesz realizował/a, sprawi, że nie będziesz się martwić, jak znaleźć pracę w czasach pandemii, a także i w momencie, gdy ustanie.

     

    Planuj S.M.A.R.T.

    Dosłowne znaczenie smart w języku angielskim to nic innego jak określenie ‘sprytny, bystry’. W zarządzaniu słowo smart, a dokładniej S.M.A.R.T. oznacza metodę zarządzania swoim czasem oraz planowaniem, która może znacząco zmienić sposób, tego jak szukać pracy skutecznie. Jaki więc powinien być Twój cel, gdy decydujesz się na szukanie pracy w kryzysie?

     

    S pecific- skonkretyzowany

    M easurable- mierzalny

    A chievable- osiągalny

    R elevant- istotny

    T ime-bound- określony w czasie

     

    W praktyce oznacza to, że Twoje szukanie pracy w Internecie powinno być skonkretyzowane. Tak więc przykładem skonkretyzowanego celu może być określenie tego, w jaki sposób będziesz szukał/a pracy (dobrze: będę szukać pracy wysyłając swoje CV od poniedziałku do piątku przez Internet; źle: kiedyś zacznę szukać pracy).

     

    Kolejny element Twojego planu powinien być mierzalny (dobrze: codziennie znajdę 5 interesujących mnie i dopasowanych ofert; źle: wyślę kilka swoich CV).

     

    Zwróć także uwagę, aby Twoje cele były osiągalne (dobrze: wysłanie 5 CV dziennie jest możliwe; źle: wysłanie 100 CV dziennie jest trudne do osiągnięcia).

     

    Nie zapominaj, że łatwiej będzie Ci realizować cel, który jest dla Ciebie istotny. Chętniej będziesz szukać pracy odpowiadającej Twoim kompetencjom oraz zainteresowaniom, niż jakiejkolwiek. Jeśli cel będzie dla Ciebie istotny również możesz spodziewać się większej ilości odpowiedzi ze strony Pracodawców, ponieważ Twój profil zawodowy będzie pasować do ogłoszenia.

     

    Ostatnie, ale równie ważne jest to, aby Twój cel był określony w czasie (dobrze: będę wysyłać CV przez najbliższy miesiąc; źle: dzisiaj chcę wysłać odpowiedzi na wszystkie ogłoszenia o pracę).

     

    Przykładem dobrze skonstruowanego celu może być:
    W dniach poniedziałek – piątek codziennie wyślę swoje CV przez Internet na 5 interesujących mnie ofert (przez najbliższy miesiąc).

     

    Model S.M.A.R.T. umożliwia wyznaczenie celu, który jesteś w stanie osiągnąć. Widząc konkretne efekty, zamiast kolejnych frustracji, otrzymujesz satysfakcję i motywację do działania.

     

    Czy istnieje porażka?

    Zależy, jakie masz podejście, gdy zastanawiasz się, jak szukać pracy. To prawda, zdarza się, że nawet przy najszczerszych chęciach nie wszystko nam się udaje. Może na to wpłynąć spadek motywacji, ale także przyczyny losowe. Być może zachorowałeś/aś i dlatego nie udało Ci się przez 2 tygodnie kontaktować się z potencjalnymi Pracodawcami? Być może jest jakiś inny powód? Przede wszystkim podejdź do niepowodzenia jak do zadania. Zapytaj siebie:

    1. Czy Twój cel był S.M.A.R.T.?
    2. Czy realizowałeś/aś go w 100%?
    3. Co stało na przeszkodzie do osiągnięcia celu?

    Odpowiedz sobie na te 3 pytania, a następnie wyciągnij wnioski. I podejmij próbę jeszcze raz. Bogatszy/a o nową wiedzę i doświadczenie, możesz sprawić, że Twoja praca marzeń stanie się prawdziwym osiągnięciem, a nie pozostanie jedynie w sferze wyobrażeń. Pamiętaj, przegrywa tylko ten, kto nie podnosi się po upadku. Trzymam za Ciebie kciuki! 

     

    Wstecz
    Umów się na bezpłatną konsultację dla biznesu

    Wybierz dogodny termin i umów się na spotkanie online. Bezpłatna konsultacja to 15 minut, które możesz wykorzystać na rozmowę na dowolny temat związany z HR, np. rekrutacja, wynajem pracowników tymczasowych, obsługa kadrowo-płacowa, itp.

    Skontaktuj się z nami
    Umów_się_na_bezpłatną_konsultację_dla_biznesu
    Aktualności
    X